Navyman

Mina marina minnen och nutida upplevelser med Flottans Män. Samt en del andra sjörövarhistorier.

Båt Modell Saxaren

Kategori: Allmänt


Min morfar som gick bort nyligen 96 år gammal han med  att under sin livstid bygga några båtar,
och efter ett par fina segelbåtar byggde han en motorbåt.
Kanske härifrån jag fått mitt intresse för båtar o hav.

Det roliga med den var att jag var med under slutfasen och sjösättningen av denna båt 1972.
Båten sålldes så småningom till en bror till hans fru, men för ca 15 år sedan sålldes den ur släkten
och jag var alltid lite småsugen på just denna båt så nu har jag under ett par år försökt  få tag på den.
Sista ledtråden är vänern och Runt Lidköping.
Båten är byggd i mahogny och jag kommer ihåg många trevliga stunder i denna båt.



Så här ser den ut och någon gång ramlar jag kanske över den.
Visst är den snygg.

I morgon blir det lite fler inlägg.

Ha en bra kväll

Flottans Män

Kategori: FLOTTANS MÄN

Har varit på Årsmöte i en av alla dom föreningar jag är med i.

Det är Kamratföreningen Flottans Män. Det är för oss som inte kan släppa kontakten med
det marina arvet.

Idag blev jag vald till Ordförande. Får väl se om jag Kan ratta skutan.
Skall väl gå bra efter många år som sekreterare.



I vårt biblotek som är ganska marin influerat.

Jagaren Småland

Kategori: HMS SMÅLAND

Ett av mina många intressen är Marin Historia och då helst från 20-50 talet.

Jag är sekreterare i kamratföreningen Flottans Män I kristianstad och där gör jag även föreningens
utskick och program.
Just nu har jag färdigställt vårens utskick och där berättar jag ibland om egna upplevelser
då jag jobbade i Flottan.

Här kommer en liten berättelse från tiden då jag tjänstgjorde på Jagare av typen Halland.



Detta är ett Torpedskott från Jagaren smålands förliga 53cm Torpedställ.

Dessa 7m långa cigarrer sköts iväg med en krutladdning och styrdes sen med en tråd.
En smart lösning men enkel lösning, man ställer in djupet sen styr man höger eller vänster 
med plus och minussignaler i tråden. Denna tråd som löper från en rulle både i torpeden och tuben
står i princip  still i vattnet.

På  Jagaren bärgade vi själva torpederna, när dom gått sina vända runt målfartyget så blåste dom en tank
och ställde sig rätt upp, sen kom vi fram och fiskade upp den. Det låter lätt men det var ibland ett helsike att
hitta dom och själva bärgningen krävde mycket god sjömanskap

Jag kommer ihåg den torpedkille som ansvarade för bärgningen, jag tror att han rökte ett halvt paket cigaretter och stoppade pipan en eller två gånger under varje bärgning som tog ca 30 nin. Ryktet gjorde gällande att han fick en infarkt några år senare vilket jag ej kan bestyrka.

Det var lika roligt att gå målgång för torpedskjutning speciellt på natten, för då hade man belysning på torpederna så man kunde se dom passera under fartyget
Och det var en kuslig känsla när man såg skenet från lampan komma och glida in under fartyget och försvinna ut på andra sidan för att återkomma om en stund och sen igen och igen och igen.

Djupgåendet var naturliftvis ställt några meter under fartygets djup-

Jag kan tänka mig skräcken då man gick med fartyg under kriget nattetid och man såg ingenting och plötsligt bara small det.

The Navyman