Navyman

Mina marina minnen och nutida upplevelser med Flottans Män. Samt en del andra sjörövarhistorier.

Jagaren Småland

Kategori: HMS SMÅLAND

Ett av mina många intressen är Marin Historia och då helst från 20-50 talet.

Jag är sekreterare i kamratföreningen Flottans Män I kristianstad och där gör jag även föreningens
utskick och program.
Just nu har jag färdigställt vårens utskick och där berättar jag ibland om egna upplevelser
då jag jobbade i Flottan.

Här kommer en liten berättelse från tiden då jag tjänstgjorde på Jagare av typen Halland.



Detta är ett Torpedskott från Jagaren smålands förliga 53cm Torpedställ.

Dessa 7m långa cigarrer sköts iväg med en krutladdning och styrdes sen med en tråd.
En smart lösning men enkel lösning, man ställer in djupet sen styr man höger eller vänster 
med plus och minussignaler i tråden. Denna tråd som löper från en rulle både i torpeden och tuben
står i princip  still i vattnet.

På  Jagaren bärgade vi själva torpederna, när dom gått sina vända runt målfartyget så blåste dom en tank
och ställde sig rätt upp, sen kom vi fram och fiskade upp den. Det låter lätt men det var ibland ett helsike att
hitta dom och själva bärgningen krävde mycket god sjömanskap

Jag kommer ihåg den torpedkille som ansvarade för bärgningen, jag tror att han rökte ett halvt paket cigaretter och stoppade pipan en eller två gånger under varje bärgning som tog ca 30 nin. Ryktet gjorde gällande att han fick en infarkt några år senare vilket jag ej kan bestyrka.

Det var lika roligt att gå målgång för torpedskjutning speciellt på natten, för då hade man belysning på torpederna så man kunde se dom passera under fartyget
Och det var en kuslig känsla när man såg skenet från lampan komma och glida in under fartyget och försvinna ut på andra sidan för att återkomma om en stund och sen igen och igen och igen.

Djupgåendet var naturliftvis ställt några meter under fartygets djup-

Jag kan tänka mig skräcken då man gick med fartyg under kriget nattetid och man såg ingenting och plötsligt bara small det.

The Navyman

Kommentarer

  • Runo Ternehäll säger:

    Hej Navyman. Det var en fin bild du lagt ut på ett torpedskott. Den är bättre än vad jag har tidigare.Jag skall lägga in den i mitt bildspel som jag gjort om min tid i flottan och jagaren Småland. Jag var torpedhantverkare, och tillhörde Jagarens Smålands första besättning. Mönstrade på i januari 1956.

    På min tid hade vi inte trådstyrning. Men hörde talas om det.

    Att det skulle vara nervöst att bärga torpeder så att torpedkillen behövde röka en massa cigaretter har jag svårt att förstå. Det brukade vara en ganska enkel operation.

    Hälsningar från en som var med på Jagarens Smålandsjungfruresan

    Runo

    2010-10-04 | 19:13:22

Kommentera inlägget här: